tirsdag 12. april 2011

Noen må ha beina på jorda..

Vet du at verdens matfat tømmes?
At nesten 1 milliard går sulten hver dag?
At vi står foran store klimautfordringer og en kraftig befolkningsvekst?
Og at det vil bli 1millon flere innbyggere i Norge,
iløpet av de neste 20 årene, som bare spiser, spiser og spiser?

Ikke??

MEN..
..vet du hvem som står i bygd og avkrok rundt om i Norge, klare til å brette opp armene, og produsere mat til verdens befolkning? Sørge for at vi har en bærekraftig utvikling, og gjøre oss istand til å brødfø oss selv, fremfor å importere mat fra de som har lite fra før?
Og som sørger for at vi har et åpent kulturlandskap, bosetting og aktivitet over hele landet???

Det er bonden det!!


Bonden som trenger mer areal å dyrke på.
Som trenger ei befolkning som ser hvor viktig denne næringa er,
og ei regjering og et storting som kan sørge for ny framtidstro innen landbruket, slik at ungdommer tørr å satse, og bønder blir i stand til å produsere nok mat til ei voksende befolkning!!


Så for å markere alvoret i dette,
møtte tusenvis av bønder (ihvertfall 700)
opp i Oslos gater, med "tog" og representanter fra hele Norge.

Blandt disse var meg selv,
min far Eivind med skinnlua si,
nabo Edvard som driver med kyr,
Jennys onkel Steinar som har bygd nytt fjøs,
min venn Kim som frøs litt,
og min gamle norsklærer Gunnar,
som jeg ikke torde å prate med..


1. Far og Gråtassen
2. Budstikkene overrekkes til stortingspresidenten
(med underskrifter fra hele landet)
3. Dikta sang for anledningen
4. Åsblæst'n

Kjekk kar.
Fra Norges Bygdeungdomslag.
Sæærs kjekk kar..

Jeg kjenner at jeg er STOLT av norske bønder,
og den jobben de gjør,
og for at de kjemper sånn for det de tror på!!

Også kjenner jeg at jeg er bonde i hjerte mitt!!

9 kommentarer:

Karen Marit sa...

Jeg digge, digge, digge, digge DEG!!
DU er så søt å snill å grei!
JEG digge, digge, digge, digge deg!
DU er BONDSK for meg :D

Kristin sa...

Haha, kjekt å sjå at pappa engasjere sæ! :)

Anonym sa...

Hihi, han gjor en god jobb:) Du må gi han et hint på adressa Kristin. Han dreiv å skull memoriser ho, men æ har en mistanke om at den itj festa sæ helt :)

Kristin sa...

Hehe, den mistanken e vel itj helt tatt ut fra det blå :) Æ ska gi han et hint!

Mona sa...

Flott innlegg! ( som vanlig =) ) Og fine bilder. Kjenner også på at jeg er mest bonde i mitt hjerte <3

Rakel sa...

"Liker!" Bra jobba, Bodil!:)

Kjetil sa...

Du er ei bra dame, Bodil :)
Stå på!

Maren sa...

hipp Hipp HURRAAAA for landbruket!!!

Anonym sa...

Du e så kuuul Bodil! :)