onsdag 30. november 2011

Adventslysene!!

Fire lys
brant på adventskransen!
Det var stille.
Så stille, at man kunne høre
lysene snakke til hverandre...

Det første lyset sa:
Mitt navn er fred!
"Jeg skinner klart, men menneskene vil ikke ha fred,
de vil ikke ha meg."Lyset ble mindre og mindre,
til slutt sluknet det helt.

Det andre lyset sa:
Mitt navn er tro.
"Men jeg er blitt overflødig. Menneskene vil ikke vite
av gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner."
Så sluknet det andre lyset.


Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset:
Mitt navn er kjærlighet.
"Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne.
Menneskene overser meg. De ser bare seg selv
og ikke de andre som de skulle elske."
Også det tredje lyset sluknet.

Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa:
"Dere skal da lyse og ikke slukne",
med øyne fulle av tårer.

Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset:
"Vær ikke redd! Så lenge jeg brenner,
kan vi tenne de andre lysene igjen.
Mitt navn er håp."

Og barnet tok en flamme fra håpets lys,
og tente alle de andre igjen!!

2 kommentarer:

Maren sa...

Fint!

Lina sa...

"Må håpets Gud fylle dere med all glede og fred i troen, så dere kan bli rike på håp ved Den hellige ånds kraft." Rom 15, 13

Ønsker deg ei GOD adventstid, Bodil! Stor klem fra Lina :)