onsdag 7. mars 2012

Bestemor!

Bestemora mi kunne lage verdens høyeste pannekakestabler, og være meeektig imponert over turntriks på stuegulvet. Hun hadde mjuke, fine hender og en forfeerdelig grønn, stygg negl. Det rotete juletreet, var alltid det fineste, og sokkene hun strikka var alltid til noen andre. Hun henta posten i ullabber og gikk søndagstur med russerhuve, for den var den fineste hun visste. Tante kjørte alltid for fort, og Bestefar var alltid for sein til middag. Som oftest tok hun en dupp midt i samtalen (uten at det la noen demper på stemningen), og hun fikk ikke alltid det gebisset helt til å sitte. Hun kunne melke kyr og jage katter kjappere enn noen andre, iført skaut og orange genser. Ballkasting i stua slo aldri an, og spilljuks med kort ble slått HARDT ned på (til fordel for oss som lett lot oss lure av eldre søskenbarn). I stua skulle det helst være 30 grader, og trekk ble umiddelbart oppdaget, om en stakkar prøvde å snike opp et vindu. Antrekket for dagen var alltid i kjole, og i kjøleskapet lå alltid helnøttsjokolade!

Ho va egentlig ganske fin ho Bestemora mi

søndag 4. mars 2012

GLEDE FOR....

..fine mennesker som er like gira og like blid,
SAMME HVA du foreslår!

..Nordmarka
med nysnø, lite folk og solnedgang!
(og ny skibukse)

..gutter som plutselig dukker
opp på overraskelsesbesøk fra Trøndelag!

..samboer som blir med på skitur,
med vaffel og kakao på en helt vanlig tirsdag!

..karer som går til innkjøp av beltevogn,
og deres grenseløse entusiasme over kjøpet!!

..bindalinger som kommer på gårdsbesøk,
og motvillig poserer ved nyinnkjøpt traktor!

..hølondinger som GLADLIG
poserer i nyinnkjøpt traktor!!

..onkler som blir med å kjøre kjelke
i uforsvarlig fart ned korketrekkeren!

..middag og fine venner på
The Nighthawk Diner!!

Og glede for sugerør med jordbærsmak!!

søndag 11. desember 2011

Julemaked

Bygdøy finnes et museum,
som tar deg flere hundre år tilbake i tid!
Og slikt går det merkelig nok an,
og blitt litt "høg" av..
Så TAKK Norsk Folkemuseum,
Maren og Siv-Maren,
for en FANTASTISK dag!!

Det var jo bensinpumpedame,
og boblekjører jeg egentlig skulle blitt!!

På bedehuset var det kafe!
Og på fjerde rad,
bak sanghefter og skjerf,
mellom julebrød og ivrig åresalgkjøp,
ble det stemp opp i et heftig for lyst toneleie i god julesangånd,
til tramporgelorganistens store glede!!


I trønderlåna på trøndergården, nådde engasjementet nye høyder.
Og når likhetstrekkene til oldemors gamle kjøkkenet er så store,
så må jo guidene og statistene forstå at det er ikke SÅ lett å holde fingrene av fatet.
Men ingen demper på stemningen at enkelte,
viss navn være ukjent,
måtte forlate huset på grunn av fikling på husets eiendeler..

Tørrtrening!!

På tunet sto en Gråtass,
og dermed var dagen fullkommen!!

onsdag 30. november 2011

Adventslysene!!

Fire lys
brant på adventskransen!
Det var stille.
Så stille, at man kunne høre
lysene snakke til hverandre...

Det første lyset sa:
Mitt navn er fred!
"Jeg skinner klart, men menneskene vil ikke ha fred,
de vil ikke ha meg."Lyset ble mindre og mindre,
til slutt sluknet det helt.

Det andre lyset sa:
Mitt navn er tro.
"Men jeg er blitt overflødig. Menneskene vil ikke vite
av gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner."
Så sluknet det andre lyset.


Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset:
Mitt navn er kjærlighet.
"Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne.
Menneskene overser meg. De ser bare seg selv
og ikke de andre som de skulle elske."
Også det tredje lyset sluknet.

Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa:
"Dere skal da lyse og ikke slukne",
med øyne fulle av tårer.

Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset:
"Vær ikke redd! Så lenge jeg brenner,
kan vi tenne de andre lysene igjen.
Mitt navn er håp."

Og barnet tok en flamme fra håpets lys,
og tente alle de andre igjen!!

mandag 14. november 2011

Hjertetru


fredag 4. november 2011

Eplefasong

I min gryende ungdom,
kunne min mor meddele
at jeg har en klassisk
EPLE-FASONG-KROPP!!
Og det var jo fint,
tenkte jeg...


Nå har jeg etterhvert skjønt at det er PÆRE-fasong
som liksom er den optimale greia.
Litt sånn Jay-Lo kropp med
slank midje, fyldig hofter og rumpe,
som bare skliiir over i noen heftige bein.
Og fettet, ja det legger seg AKKURAT der det skal være!!

Eple derimot..
Resulterer i alt for tynne bein,
som stikker ut under en alt for godrund mage,
og som ofte står omtalt som det farlige bukfettet.
Også kan det lett gi hjerte- og karsykdommer og diabtes.

Dessuten skal ikke omkretsen rundt midjen
være på over 80cm må du skjønne!!!
Og der sprenger jeg jo bare alle grenser..

Å sånt kan man jo nesten bli litt nedfor av..

Men så en dag
kom jeg over en artikkel om at
Drew Barrymore
er en KLASSISK eplefasong figur!

Og her må jeg jo si at jeg ser
KLARE likhetstrekk!!













Så jeg jobber meg videre
ned gjennom sjokoladeskåla mi jeg,
med GOD samvittighet!!!

torsdag 3. november 2011



lørdag 22. oktober 2011

Hverdagssmil!!

Takk til deg..
.. som med sirlig, sjarmerende og forseggjort skrift
har tagget mitt navn på veggen til bygården..

Jeg skjønner jo,
at det nødvendigvis ikke var meg du hadde i tankene
da du dreiv å klina det der opp på veggen!!

Men like fullt så varmer det mitt hjerte,
jeg føler jeg meg beæret,
og smiler hver gang jeg går forbi...
Høytidelig viser jeg det frem til mine venner,
og HARM blir jeg på fulle folk
som slår lens oppetter veggen på mitt navn!

Så takk skal du ha,
for den lille hverdagsgleden min!!!

søndag 16. oktober 2011

Mobil-kavalkade!

Du trodde kanskje denne bloggen var død,
men DER tok du feil gitt!!

Du er herved invitert til å del i
Bodils In-the-moment-mobilbilder!!

Å kjøre glassheis opp og ned
OsloPlaza x antall ganger,
med Cecilie, Linda og Maren,
etter grove inntak av McFlurry-is,
gir en noe delt gledlig opplevelse!!

Sommerens store maleprosjekt!!
Undertegnede utnevnte raskt seg selv til hovedansvarlig
for den prestisjetunge oppgaven logomaling.
Resterende medarbeidere måtte ta til takke med hvitmaling på rull,
og det satte de da svært så pris på..

Bodil og Thea prøvesitter!!
Etter ei lengre overbevisning om at seeelvføølgeliig
er det verdt å stå 10 minutter i kø
sammen med alle guttene på 3-10 år,
for å prøvesitte ei New Holland-trøske..

Sommerens høydare.
TAMHJORT!!
..Og ja, jeg står faktisk ganske nærme.
Og ja, jeg fikk også litt panikk da de låste meg inn i innhegninga.
Men fint var det!!

Det er blitt investert i
traktorer på
Gangåssætra..

..Og ingenting er så fint som
sightseeingrunde i traktor!!!

Mitt nye bekjentskap, grisen Gisle!!
Gis bort til første bud!
Liker kneipbrød,
er glad i hund
og lukter litt stygt.
Ellers er han svært så trivelig!

teknisk museum fant jeg
mitt barndoms store
favoritt-leke-puslespill.
Og da gjør de ikke så mye at jeg måtte betale 150kr for det,
og at enkelte mente at det kanskje
var litt mye å betale for en skumgummileke.

Også har jeg begynt i psykiatrisk praksis!
Det er noe kjedlig.
Men på fredag fikk jeg skilt med et likblekt bilde av meg selv!
Det føltes fint!

Og idag har jeg vært på søndagstur med fineste Karen Marit,
som snakker i alle oppover bakker,
så jeg må pese veldig lavt så hun
ikke skal skjønne at jeg er i dårligere form.
Også har hun sånne korte føtter, som går kjempe fort.
Jeg skjønner ikke hvordan hun greier å gå så fort..

torsdag 28. juli 2011

Sommergleder!

Sommerglede i..
å ha en lillebror som kommer stormende
opp bakken med verdens største smil,
for å fortelle at han kjøpt seg
en gammel bilmotor,
som må beskues..
(Et KUPP må du da skjønne)

Sommerglede i..
søte jordbær overalt,
som blir handlet med
hjem til middag,
fordi JEG syns
det er det beste i verden..

Sommerglede i..
kaffe med fine, gamle damer
som har stekt vafler
til du kommer
på hjemmebesøk!

..Og i gode, gamle herremenn
som har revet i en ny twistpose,
for at du skal sitte
litt lengre å prate om
gamle slakteri,
katta til naboen,
og andre interessante emner..

Sommerglede i..
fine venner som ringer bare
for å høre stemmen din,
eller som kommer på sykkelbesøk,
fordi man bor i passe avstand til Orkanger..

Sommerglede i..
å stikke til fjells,
labbe ivei med ei bra dame,
som er like blid,
selv om det
pøøøøøser
ned med regn..

Sommerglede i..
at man har anlagt gåsefarm
med hus, dam og egen gåsehatt.
Og i at Finn, Arild, Theodorsen,
Edvard og Dolly Parton
eeendelig har skjønt hvordan
de skal stable seg inn i det
der huset på egen hånd..

Og stor sommerglede i..
at det plutselig dukket opp en fyr
som man bare vil klemme hele tiden,
og som det er fryktelig fint å være sammen med..
En sånn fyr som gjør at man må ta små
hyperglededanser
på kjøkkenet når folk ikke ser,
og at det kribler frem
smil i fjeset i tide og utide..
Det er fint det!!