mandag 30. mai 2011

Kuslipp!!

Det var dagen for
høy fart, våryre kyr, flagrende jur
budeie i tvilsom form
og FINE DYR!!

"Få ein kos da.. Vææær så snill.."

"..LIGG ONNA, har æ sagt!!!"



"Åffer ligger du der a???"



"Hadd d itj gjort sæ me ein blomsterkasse her??
..Eivind!?!
..SJÅ DA!!"

Men alle var enige om at det
var en fin dag for kuslipp!!

onsdag 25. mai 2011

Sier farvel Oslo..

Æ e Trønder!!
(Jada, du leste riktig)
æ ELSKE Trøndelag, trøndera
og ALT som har med Trøndelag å gjøre.
Patriotismen står ganske så sterkt i hjerte mitt skal du vite.

Så lure meg, har ordnet seg slik, at jeg skal tilbringe
måneder med oppgaveskriving, sommerferie
og praksis hjemme i nettopp Trøndelag.
O´glede stor..

Men midt i dagens pakkeiver slo det meg;
at jammen er det lenge til jeg skal "bo" i Oslo igjen.

Og i DET øyeblikket innså jeg,
at jeg har blitt glad i denne lille, rare byen!!

Foto: Kari Eklund

Jeg kommer til å savne og drikke kaffe i hagen på Sinsen, eller hvor det nå ellers måtte passe seg. Og Markveien, med alle de rare, små butikkene jeg ikke visste var der. Fine Akerselva, som er så godt egnet for løpetur, i min mindre stilfulle stil. Hjerte-i-halsen-sykling gjennom gatene, mens jeg synger for full hals. Middag ved kjøkkenbordet, mens jeg forteller i detalj om ALT jeg har gjort iløpet av dagen til Maren, som tålmodig hører på. High-five fra fremmende, fordi jeg har glemt å ta av pysjen på butikken. Spise burger MIDT på natta kommer jeg også til å savne. Nordmarka. Østlandsklima, som til tider gjør deg i overkant solbrent. Kollektivtransport, hvor du kan sitte og tulleblunke til folk, og kjendiser eveeerywhere, som ja, gjør meg litt skjelven i knea. Og jeg kommer til å savne alle de andre fine menneskene og tingene som jeg setter pris på!
Så..
Jeg er nok Trønder i hjerte mitt,
men lille, rare Oslo har fått en plass den og!!

tirsdag 10. mai 2011

søndag 8. mai 2011

Lik meg når jeg er teit

Lik meg når jeg er teit
ikke bare
når jeg åpner verandadøra
og viser deg bilder av meg sjæl
i heldige øyeblikk.

Lik meg når jeg er teit
så skal du få være med
opp på rommet, og så
skal vi bare sitte
å kjede oss.
Og hvis det kommer noen
og jeg tilfeldigvis
er litt johann
og kanskje bommer litt på humor'n
så skal du like meg for det!
Da skal jeg begynne å prate
om kjærlighet.
HENRIK MESTAD

søndag 1. mai 2011

Paranoid

Noen følger etter meg
kan kjenne pusten dems i nakken
og hvis jeg ikke kjapper meg nå
så tar'em meg igjen neri bakken
Jeg begynner å løpe
Hva er det dem vil meg
Jeg prøver å snu meg
det er ingen der....
det er ingen der
Jeg er så paranoid!
(Paranoid, Jokke)

Før var jeg ganske mørkredd,
men det har jeg vokst av meg ..

Så..
I går kveld kom jeg
plutselig på den glimrende
ideen at jeg skulle sove
under åpen himmel.
I Nordmarka.
Alene.

Det gikk da også ganske fint til å begynne med.
Men så ble det slutt på gatelysa.


Himmel og hav så MØRKT det ble!! Og lå det ikke noen borte skauen der?? Jeg syns da så tydelig jeg så det lyste i noe? Og HVORFOR stoppet den sykkelisten der?? Tror han ikke at jeg SKJØØØNNER at han har umoralske hensikter med meg? Og HVA var den lyden der?? Nå er det i alle fall noen som følger etter meg.. Og den store skyggen der, er ikke det en bonker?? De russerene er virkelig overalt. Det er nok best jeg lister meg litt her på siden av stien, og bøyer meg sånn litt ned, under sekken.. Og skimter jeg ikke noe som rører seg bak der? Jeg bør nok slå AV hodelykta, så folk ikke ser meg på så lang avstand. Nei, nå tror jeg at jeg løper litt. Sånn for sikkerhets skyld. Og selv om det er ganske fint å ligge på stranden her, så veeet jeg nok, at det kan komme sånne ekle skapninger opp av vannet.. Det er nok best jeg legger meg litt lengre unna. Oppe i lia der for eksempel.
Der det ikke er flatt i det hele tatt..

Så der lå jeg da..
Musestille i kamuflasjeposen min.
I ei humpete blåbærlyngdolp.
Med telefonen på lydløs
(men knugende i hånden,
klar for eventuell krise-ringing).
Med linsene på, for et ulveklart blikk
og ørene på stilk, godt i skjul for
russere, villmarksmenn, voldtektsmenn,
villdyr og raslende lyder!!
Og med en liten tanke i underbevisstheten,
om at nå er du litt paranoid Bodil Kvakland..

tirsdag 26. april 2011

Buksefest..

Det var den dagen de hadde fått nye bukser!!

De skjønte nok at de ikke var sånn super moderne,
for folk kikket sånn.

Men det var ingen andre som hadde slike bukser,
også var det liksom en årstid, eller en historie i hver lapp!
Og det syntes de var ganske fint.


Så de var ganske fornøyde med de nye buksene sine,
og tenkte ikke så hardt på at folk kikket.

Dessuten var de fra Thailand,
luktet rart og var litt usymmetrisk sydd.

Så det var dagen for nye bukser!!

tirsdag 12. april 2011

Noen må ha beina på jorda..

Vet du at verdens matfat tømmes?
At nesten 1 milliard går sulten hver dag?
At vi står foran store klimautfordringer og en kraftig befolkningsvekst?
Og at det vil bli 1millon flere innbyggere i Norge,
iløpet av de neste 20 årene, som bare spiser, spiser og spiser?

Ikke??

MEN..
..vet du hvem som står i bygd og avkrok rundt om i Norge, klare til å brette opp armene, og produsere mat til verdens befolkning? Sørge for at vi har en bærekraftig utvikling, og gjøre oss istand til å brødfø oss selv, fremfor å importere mat fra de som har lite fra før?
Og som sørger for at vi har et åpent kulturlandskap, bosetting og aktivitet over hele landet???

Det er bonden det!!


Bonden som trenger mer areal å dyrke på.
Som trenger ei befolkning som ser hvor viktig denne næringa er,
og ei regjering og et storting som kan sørge for ny framtidstro innen landbruket, slik at ungdommer tørr å satse, og bønder blir i stand til å produsere nok mat til ei voksende befolkning!!


Så for å markere alvoret i dette,
møtte tusenvis av bønder (ihvertfall 700)
opp i Oslos gater, med "tog" og representanter fra hele Norge.

Blandt disse var meg selv,
min far Eivind med skinnlua si,
nabo Edvard som driver med kyr,
Jennys onkel Steinar som har bygd nytt fjøs,
min venn Kim som frøs litt,
og min gamle norsklærer Gunnar,
som jeg ikke torde å prate med..


1. Far og Gråtassen
2. Budstikkene overrekkes til stortingspresidenten
(med underskrifter fra hele landet)
3. Dikta sang for anledningen
4. Åsblæst'n

Kjekk kar.
Fra Norges Bygdeungdomslag.
Sæærs kjekk kar..

Jeg kjenner at jeg er STOLT av norske bønder,
og den jobben de gjør,
og for at de kjemper sånn for det de tror på!!

Også kjenner jeg at jeg er bonde i hjerte mitt!!

fredag 8. april 2011

onsdag 6. april 2011

Hverdagsgleder..

I dag hadde jeg studie(fri)dag!
Da drar man lett på utflukt istede.
Sammen med Siv-Maren.
På 19-trikken.
Den hadde vi aldri tatt før!

Etter litt prøving og feiling,
fikk vi sjekket inn på det beste setet med
kaffe, frokost, god utsikt mot Oslo og
eventuelle kjekke karer som kunne komme på trikken.

19-trikkens trasè bydde på mange eksklusive severdigheter.
Derimot var det ikke så mange
andre som ville kjøre trikk med oss.

Heldigvis hadde de do på endestasjonen,
for jammen er det langt ut til Nordstrand!

Barnehagen hadde også møtt frem,
for å ønske oss velkommen.
Det satte vi veldig pris på.

Så tok vi trikken hjem igjen og dro på shopping!

onsdag 30. mars 2011

Musikk på Jonstorvet

Hvis man henger på en fontene på Jonstorvet nattestid...
..kan uforutsette ting skje!!

Plutselig får man selskap. Av en kjendis. Det skjønte ikke jeg, annet enn å registrere at det var noe kjent. Men han passet nøøøye på å få presisert at HAN var fjorårets vinner av Farmen han. Opp til flere ganger. Deretter stilte han seg opp å sang "Jag trodde änglarna fans bara himmlen" til oss. Og det var jo fint gjort.


På slep kom alle hans venner. 3 Nordlendinger og 1 Trønder med langt hår. De var i sæærs godt humør, og ville gjerne synge litt mer svensktoppar-hits for oss..

Deretter dukket to überkule hiphop-gutter opp, en liten og en høy. Den høye hadde et bærbart annlegg på skuldrene, så han kunne slå hodet i takt med musikken, mens han snakket. Og det gjorde han hele tiden. Den lille frøs og ville egentlig bare på deli å spise mat.


Plutselig ble takta litt ivrig, og hele annlegget falt i bakken. Da ble det stille da..

Men det hadde ikke så mye å si, for en
superblid uteligger hadde dukket opp. Og han hadde med seg munnspillet sitt, og ville gjerne synge "mykje lys og mykje varme" til oss, for den kunne han..
Kvelden var reddet!!